Sunday, July 5, 2009

sendat sarung nangka




SEWAKTU bayi, sudah tentu emak kita pakaikan baju yang saiznya kecil sesuai dengan usia kita masa itu.Hendak kata berpakaian menjolok mata, istilah itu langsung tak boleh dipakai untuk bayi.

Bagaimanapun, semakin usia menginjak remaja, Mat Laga dapati masih ramai yang suka memakai pakaian yang kecil. Kata orang muat-muat badan saja. Berkemeja-T kecil menjadi satu trend dan satu pemandangan biasa bagi masyarakat kita. Memanglah tak salah, tapi sakit mata dibuatnya. Mana tidaknya, mudah sangat ternampak bahagian yang tidak sepatutnya jadi tontonan umum.

Mengapa agaknya semakin lama semakin kecil pakaian orang kita.Kalau kata sekarang ini gawat, tak juga. Sebelum gawat pun, memang itulah jenis pakaian yang digemari remaja perempuan masa kini. Tahulah ramai remaja sekarang ini yang bertubuh langsing dan pinggang bagai kerengga.

Orang Asia memang bersaiz kecil, tapi mana yang bertubuh sederhana dan besar pun nampaknya suka juga pakai pakaian yang kecil. Sekali pandang tak ubah macam sarung nangka.

Tak dinafikan baju yang kecil mudah dibawa ke mana saja. Kalau masukkan dalam beg, boleh jimat ruang. Kalau lengannya pendek dan tak banyak kain yang digunakan untuk buat baju itu, lebih murah harganya.Kalau dulu emak kita yang ukurkan baju untuk kita, sekarang pandai-pandailah ukur sendiri ya. Takkan nak ikut saiz baju yang pernah emak kita belikan masa kecil dulu.

-->artikel dr harian metro

No comments:

Post a Comment